Avvisning

Posted on June 14, 2015

Woman being mad at her husband in their living room

De fleste av oss har en grunnleggende frykt for å bli avvist. Den ligger gjerne godt skjult bak andre følelser, som skuffelse eller frustrasjon.

Det som er både heldig og uheldig – er at de fleste situasjoner vi opplever som avvisning, var ikke ment som det. Så for å unngå å føle seg avvist mer enn det som er reelt, prøv dette neste gang:

Tegn opp en sol med 10 stråler. Skriv på hver av strålene mulige forklaringer til det du opplevde som avvisning. Start med din første innskytelse, for eksempel: «Han synes jeg er masete» eller «Hun synes jeg er kjedelig».

Alternativene på de neste 9 strålene kan for eksempel være: «Han var opptatt av noe annet og var uoppmerksom» eller «Hun synes det er kjedelig å snakke om praktiske ting.» Kom opp med så mange alternative forklaringer som mulig.

Foreta en rasjonell vurdering. Sett kryss over de forklaringene som er styrt av din usikkerhet, som du ikke tror på innerst inne. Vurder deretter hvilken forklaring som er mest realistisk, og som du tror mest på. Hold på den….

Lær mer om kognitiv terapi her: Tenk deg glad!

Relevante innlegg:
Tåler hun ham?
Hun er så misfornøyd med seg selv