Hvordan holde på den gode følelsen?

loving couple spending leisure time together at beach hugging rear view

I følge en lykkeforsker, inneholder lykke fire stadier (Rubin, 2009). For å kryste mest mulig lykke ut av en erfaring, må vi:

  1. Forvente den
  2. Nyte den mens den utfolder seg
  3. Uttrykke lykken
  4. Huske et godt minne

Vanligvis er følelsene mest intense i forventningsstadiet; vi gleder oss. Når vi kommer til nytelsesstadiet, har vi lett for å bli stresset fordi det er nå det skjer, vi må koble over fra et spor til et annet og vi har behov for å dele det, sende en statusmelding eller et bilde.

Hva er det første du gleder deg til? Sørg for å være uforstyrret i 3 minutter. Tenk på det! Eksakt hva er det du gleder deg til? Hvilke sanser appellerer det til? Stemninger? Hvilke følelser kommer du til å ha? NÅ har du forventet den.

Når situasjonen du gleder deg til, nærmer seg – klarer du å logge av alle medier? Det øker mulighetene for å nyte øyeblikket. Kan du si til deg selv eller den du nyter øyeblikket med: «This is it!» eller «Nå er det nå!» og i tillegg sette ord på hvorfor?

Det siste stadiet går som oftest automatisk. Vi er gode til å minnes og snakke om hvor fint det var. Vi tenker kanskje ikke over at uten å dokumentere opplevelsen på sosiale medier, vil de mentale minnene få enda større spillerom.

Se også “Mer lykke?”