Trine Huseby

April 2015

«Ikke snakk om det på vei hjem»

Posted on April 26, 2015

Couple who have fallen out over a disagreement sitting on a sofa

«Hvordan gikk det med dere to etter forrige samtale?» Jeg stiller spørsmålet til et par jeg snakker med. Det er fire uker siden sist.

Forrige samtale hadde ikke vært som de andre samtalene våre. Akkurat i det vi skulle avslutte, kom hun inn på et tema som opprørte henne – veldig. Det var mye følelser i omløp, og hun satte ord på dem. Han visste ikke hvordan han skulle håndtere det, og forholdt seg taus.

Til tross for det emosjonelle kaos som oppstod, avsluttet vi samtalen som vi pleier. Bortsett fra at jeg frarådet paret å fortsette med temaet på vei hjem. Jeg ba dem vente til kvelden eller til neste dag. Det hadde de gjort.

Mannen svarer at det gikk bra med dem, og legger til: «Du sa vi ikke måtte snakke om det på veien hjem. Ellers vet jeg ikke hvordan det skulle gått».

De to hadde fortsatt samtalen samme kveld, når følelsene hadde roet seg. Det er gjerne det som skiller rasjonelle samtaler fra krangler: følelsene er regulert. Vi tenker klart, ser tingene mer nyansert og er mer løsningsorientert.

For mer konstruktive samtaler, lær Å ramme inn en en samtale 

Relevante innlegg:
Prosess
Loop

 

Finn frem et bilde

Posted on April 19, 2015

mädchen fotografiert ihren freund auf dem sofa
I dag er dagen for å finne frem et bilde av kjæresten din, vise det til ham eller henne og si noe fint.

Mange ønsker å investere i parforholdet i hverdagen. Noen føler seg ikke kreative nok, andre synes det er vanskelig å gjøre noe de ikke pleier.

Her er idéen! Det har ingen betydning hvor du hentet inspirasjonen fra. Og det har ingen betydning om din kjære skulle gjøre det samme. Tvert i mot, hvis det begge finner frem bilde, blir det vinn – vinn!

Hvilket bilde velger du?

Relevante innlegg:
Har du sagt det til ham?
Hva kan du by på av overraskelser?
Kjærlighetsbanken
Hva kan jeg bidra med?

Det handler ikke om deg

Posted on April 12, 2015

Outdoor portrait of a happy family walking together and enjoying the fall season

Tiden før man får barn, fremstår gjerne som ekstra romantisk og idyllisk. Man har bare seg selv og hverandre å tenke på og ta hensyn til, og det finnes et hav av muligheter for selvrealisering og utfoldelse.

Overgangen til en fase med forpliktelser og ansvar kommer ikke først og fremst i det man flytter sammen. Eller når man gifter seg. Den kommer i det øyeblikket man får barn.

Det handler ikke lenger om deg. Det handler om små, store og unge barn, som uavhengig av alder og utviklingstrinn, har et grunnleggende behov for å føle seg prioritert og respektert.

Et filmklipp fra Christiania Familievernkontor illustrerer på en kreativ måte hvordan det øyeblikket man setter barn til verden, forandrer alt. Små og store valg – i hverdagen og i livet – handler ikke lenger om deg. De handler om de som er prisgitt deg.

Spill video her

Relevante innlegg:
Veien til kvinnens hjerte
«Menn er undervurdert som fedre!»
Hender det at løpet er kjørt?
Kvalitetssikring av viktige budskap

Mitt bidrag til krangel

Posted on April 6, 2015

wer kocht heute?

Etter en krangel – og gjerne etter en prosess med evaluering der begge blir forstått, jf. forrige innlegg – er det på tide at begge tar ansvar for sitt bidrag til krangelen.

  1. Gå gjennom listen nedenfor hver for dere. Vurder hva som passer for din situasjon.
  2. Oppsummer for hverandre og konkluder: «Mitt bidrag til denne krangelen var…..»
    Ikke fall for fristelsen å begynne å forsvare deg, det er som å rykke tilbake til start – du tar bort hele innrømmelsen.
  3. For å lykkes bedre neste gang dere diskuterer, besvarer begge disse punktene:
    Én ting du kan gjøre bedre
    Én ting du ønsker at partneren din kan gjøre bedre 

Mine erkjennelser
Jeg har vært stresset og irritabel i det siste
Jeg har i liten grad gitt uttrykk for takknemlighet overfor partneren min i det siste
Jeg har tatt min partner for gitt
Jeg har vært veldig sensitiv i det siste
Jeg har vært veldig kritisk i det siste
Jeg har i liten grad delt tanker og følelser
Jeg har vært følelsesmessig utilgjengelig
Jeg har vendt meg bort fra min partner
Jeg har lett blitt opprørt
Jeg har vært deprimert i det siste
Jeg har vært litt «på hugget» i det siste
Jeg har ikke vært veldig hengiven
Jeg har ikke prioritert tid til gode ting for oss to
Jeg har ikke vært en god lytter
Jeg har ikke bedt om å få det jeg ønsker meg
Jeg har følt meg litt som en martyr
Jeg har hatt behov for å være alene
Jeg har ikke ønsket å ta vare på noen
Annet?

Du finner mer materiale her Aftermath of a Fight or disagreement Questionnaire

Måten man krangler på

Posted on April 2, 2015

Portrait Of A Displeased Couple Sitting Back To Back On Couch

Uenighet og diskusjon er ikke farlig. Det er måten det skjer på, som er avgjørende. For at den enkeltes argumenter og prioriteringer skal kunne munne ut i en konklusjon som begge er tilfreds med, er det viktig med en ramme av trygghet, vennlighet og respekt.

Hvis disse elementene ikke er på plass, kan dere sammen kartlegge hva som er deres sårbarhet i slike situasjoner, og ha fokus på dem. Bevisstgjøring kan bidra til at man diskuterer og er uenige på en ny og mer konstruktiv måte.

Når følelsene har roet seg etter en krangel, gjennomfør følgende prosess:
  1. Subjektiv evaluering. Kryss av på punktene nedenfor hvordan du opplevde krangelen
  2. Del deres subjektive virkelighet ved å lese opp for hverandre
  3. Finn minimum ett punkt i partneren din sin opplevelse, som du kan forstå
    Vær nøye med å avslutte  etter dette punktet, der begge har fått oppleve å bli forstått
  4. Gjenta prosessen senere, etter vanskelig samtale – inntil det gir resultater

Se neste innlegg: «Mitt bidrag til krangel»

Subjektiv evaluering
Jeg følte meg defensiv
Jeg følte meg lyttet til
Jeg ble såret
Jeg ble sint
Jeg ble trist
Jeg var glad
Jeg følte meg misforstått
Jeg følte meg kritisert
Jeg tok ikke partneren min sine anklager personlig
Jeg følte det som om partneren min ikke likte meg
Jeg følte meg tatt vare på
Jeg var bekymret
Jeg ble redd
Jeg følte meg trygg
Jeg var avslappet
Jeg følte at jeg hadde rett og partneren min tok feil
Jeg følte at vi begge hadde delvis rett
Jeg følte at jeg var ute av kontroll
Jeg følte at jeg hadde helt kontroll
Jeg følte meg elsket
Jeg følte meg fornærmet, med grunn 
Jeg følte at vi begge begrunnet egne synspunkter
Jeg følte meg vennlig
Jeg følte meg knyttet til partneren min
Jeg var anerkjennende
Jeg følte meg kjærlig
Jeg følte meg urimelig korrigert
Jeg følte meg ikke verdsatt
Jeg følte meg ikke viktig
Jeg ble overkjørt
Jeg følte meg tatt for gitt
Jeg følte meg ikke tatt for gitt
Jeg følte for å dra
Jeg følte for å bli og snakke gjennom dette
Jeg ble overveldet av følelser
Jeg følte meg rolig
Jeg følte meg sterk
Jeg følte meg maktesløs
Jeg følte det som om jeg ikke hadde noen innflytelse
Jeg følte at jeg ble overtalt
Jeg følte ikke at min mening betydde noe
Det var mye gi og ta
Jeg hadde ingen følelser i det hele tatt
Jeg visste ikke hva jeg følte
Jeg følte meg ensom
Jeg følte meg fremmedgjort
Jeg følte meg verdsatt
Jeg følte at vi gjorde fremskritt
Jeg følte meg respektert
Jeg følte optimisme
Jeg følte meg foraktet
Andre følelser?

Du finner mer materiale her Aftermath of a Fight or disagreement Questionnaire